רובנו מבלים הרבה מאוד שעות במשרד, לעתים הרבה יותר מהזמן שאנחנו מבלים בבית.. אז אם כבר המשרד מתפקד כמעין בית שני, למה שלא ירגיש גם כזה? הרבה מאוד מנכ"לים, מנהלי חברות ובעלי עסקים מסוגים שונים מבינים זאת, ומנצלים את עונת השיפוצים החמה למייק אובר כללי למשרד. מתכננים בדיוק לבצע שיפוץ למשרד? הנה כמה דברים שחשוב לדעת על התהליך:
יתרונות השיפוץ
קודם כל, גם השיפוץ כרוך בהוצאה כלכלית כבדה יחסית, הוא צפוי להשתלם לטווח הארוך: יצירת סביבת עבודה נוחה לעובדים מעלה את רמת המוטיבציה והתפקוד, ובהתאם – התפוקות של החברה משפרות. במפלצות כמו גוגל ופייסבוק הבינו זאת מזמן: עיצוב מושקע ופינוקים לעובדים מובילים לתמורה הולמת מן הצד השני, שבאה לידי ביטוי בשורת הרווחים. אם אתם מנהלים חברה המקבלת לקוחות ומקיימת פגישות עסקיות בין קורותיה הנראות חשובה אף יותר ליצירת הרושם הרצוי על המבקרים, שתסייע בהעברת התדמית הנכונה.
התחלנו…
אז איך מתחילים? בדומה לשיפוץ של בית, חשוב להבין קודם כל את הצרכים. ישנן סיבות שונות ליציאה לשיפוץ משרד: לעתים השיפוץ מתבצע בשל מעבר למשרד חדש, לעתים החברה גדלה, לפעמים ישנו רצון לעצב מחדש ולרענן את המראה הכללי, ולפעמים בעיות אקוסטיות או אחרות מביאות להחלטה לצאת לתהליך. גם גודל השיפוץ משתנה ממקרה למקרה: לפעמים מדובר על שיפוץ קטן הכולל רק החלפת ריצוף וצביעה מחודשת, ולפעמים יהיה זה שיפוץ כללי שיחל בהריסות וימשיך בבנייה מחודשת של כל החלק הפנימי של המשרד. בהתאם לצרכים כדאי לבחור את האדריכל לפרויקט ואת קבלן השיפוצים המתאים. אם מדובר בשיפוץ קטן ייתכן שאין צורך בכלל באדריכל או מעצב, וניתן לקחת שיפוצניק לכמה ימי עבודה ולסגור בכך את העניין. אם השינוי המתוכנן בעקבות השיפוץ הוא משמעותי כדאי להשקיע בבחירת אדריכל בעל ניסיון בתכנון שיפוץ משרדים, וכן להשקיע זמן בבחירת קבלן השיפוצים המתאים. לפני שאתם פונים לקבלני שיפוצים לקבלת הצעות מחיר, כדאי לעבור על מחירון שיפוצים כדי להבין פחות או יותר מה הטווח ההגיוני של תמחור לכל הפרויקט.
מה מיוחד בשיפוץ משרד?
ישנם כמה נושאים מרכזיים המייחדים שיפוץ משרד משיפוצים אחרים: בדרך כלל בשיפוץ משרד יהיה דגש על נושא חלוקת החללים וההפרדה ביניהם, על נושא האקוסטיקה והתקנת מערכות תקשורת. נושא חלוקת החללים הוא נושא הקשור גם בבחירות העיצוביות בשיפוץ המשרד. כאן יש להחליט האם ללכת על חללי עבודה משותפים? האם ליצור קיוביקלים לעובדים? באילו גדלים נרצה את חדרי הישיבות? החלוקה בין החללים תיעשה לרוב בעבודות גבס, אם כי מקובל מאוד גם ליצור הפרדות מזכוכית, היוצרות תחושה אוורירית ועדכנית יותר.
בעניין האקוסטיקה והתקשורת, בשלב התכנון מומלץ להתייעץ עם יועץ תקשורת ויועץ אקוסטיקה כדי לקבל את הפתרונות האופטימליים, שישתלבו נכון עם העבודות המתוכננות בשיפוץ. פתרונות אקוסטיים צריכים לתת מענה לשתי סוגיות עיקריות במשרדים: סוגיית ספיגת הרעש בחלל, ומעבר רעשים מחדר לחדר. כאשר שתי הנקודות הללו אינן מטופלות כראוי, נוצרות בעיות אקוסטיות המקשות מאוד על העבודה. לרוב בחדרי משרדים תותקן תקרה אקוסטית ואלמנטים סופגי קול בקירות. הקירות עצמם יהיו לרוב מגבס עם חומר בידוד משופר כדי למנוע מעבר של קול בין החדרים.
בנוגע לנושא התקשורת, חשוב שמערכות התקשורת במשרד תהיינה מסונכרנות יחדיו ושיהיה מענה גם במקרה של התפתחות עתידית וגדילה של המשרד בהמשך. יועץ התקשורת יסייע לקבוע את מיקומו של ארון התקשורת או חדר התקשורת וימליץ על המערכות ואופן ההתקנה.
סגנון עיצוב משרד
אחד הנושאים החשובים בשיפוץ משרדים הוא העיצוב, כאשר ניתן לציין כמה סגנונות עיקריים של עיצוב משרדים, הקשורים לאופי המשרד והעבודה המתבצעת בו.
הראשון הוא עיצוב לחברות צעירות, השואפות לשוות לעצמן תדמית מעודכנת וקולית. עיצוב כזה מתאים לסטארטאפים, משרדי פרסום וכדומה. סגנון עיצוב כזה פותח פתח להתפרע: הקירות יכולים להצבע בצבעים עזים, ניתן לשלב אלמנטים מעיצוב תעשייתי כמו שימוש בבטון חשוף ומתכת, ובעיקר – אלמנטים המשדרים מעין קריצה כמו גרפיטי על הקירות, פתרונות ישיבה מעניינים כמו נדנדות ופופים ואינסוף רעיונות יצירתיים ומשוגעים.
הסגנון ההפוך הוא הסגנון השמרני המיועד לחברות הרוצות לשדר את המסר ההפוך – של חוזק ויציבות, מעין "המבוגר האחראי". עיצוב שכזה מתאים לחברות פיננסים, ביטוח ופנסיה, שירצו לתת ללקוחות תחושת ביטחון. פלטת צבעים רגועה ושמרנית תבחר בדרך כלל, הריהוט יהיה לרוב כבד מעץ מלא, קטיפה או עור.
סגנון אחר לעיצוב משרד שנועד למשוך לקוחות אמידים ולשדר הצלחה הוא הסגנון היוקרתי. זהו סגנון המתאים לחברות עורכי דין מצליחות, חברות יח"צ וחברות אחרות המעוניינים לפנות לקהל מבוסס. הכללים העיקריים הם חומרים איכותיים וגימור מעודן ומושלם. ניתן ללכת על עיצוב מעט יצירתי יותר מהסגנון השמרני אך ללא צבעוניות מוגזמת, אלא בעיקר פריטי עיצוב שנבחרים בקפידה.
עוד סגנון עיצוב שכיח הוא הסגנון החדשני המיועד למשל לחברות הייטק או ביוטק מצליחות. עיצוב שכזה יהיה דומה לעיצוב הצעיר אך רגוע יותר, עם אלמנטים מתוחכמים, שילוב מרקמים ופריטי ריהוט אלגנטיים ועדכניים.
בכל שיפוץ משרד חשוב לחשוב בראש ובראשונה על העובדים ולנסות להתאים את השיפוץ והעיצוב לסגנון העבודה היומיומי במשרד. ניתן אפילו להתייעץ עם העובדים וליצור תחושה שהחברה דואגת לרווחתם ומתחשבת בדעתם. חשוב גם לדאוג לפתרונות זמניים לחללי עבודה בזמן השיפוצים עבור צוות המשרד, כדי שלא לפגוע באיכות העבודה בזמן השיפוץ.
כדאי לקרוא: כך תבחרו קבלן שיפוצים